شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
سامانه رصد
کد خبر: 1120 |
تاریخ انتشار : 19 مهر 1402 - 20:32 | ارسال توسط :
165 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

مدیرعامل بنیاد هدایت: نسخه نهایی سند ملی مسجد آماده شد مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به اینکه روند تصویب سند ملی مسجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراحل پایانی است، گفت: نسخه نهایی سند ملی بعد از ۱۲ مرحله کار کارشناسی و رفت‌ و برگشت با متخصصان صاحبنظران فراهم شد.   به گزارش مرکز […]

مدیرعامل بنیاد هدایت:

نسخه نهایی سند ملی مسجد آماده شد

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به اینکه روند تصویب سند ملی مسجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراحل پایانی است، گفت: نسخه نهایی سند ملی بعد از ۱۲ مرحله کار کارشناسی و رفت‌ و برگشت با متخصصان صاحبنظران فراهم شد.

 

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در گفت‌وگویی با اشاره سند ملی مسجد؛ چیستی و مسیر نگارش آن اظهار داشت: تدوین «سند ملی مسجد»، عطف به ابلاغیه معاون اول محترم رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و عطف به نامه شماره ۱۸۹۳۳/۱۴۰۰/ دش مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ مبنی بر تدوین «سند ملی توسعه، گسترش و تقویت نهاد مسجد و سامان بخشی و راهبری آن» به سازمان تبلیغات واگذار شد و سازمان تبلیغات نیز این کار را به بنیاد هدایت واگذار کرد.

 

چه کارهایی شد تا کنشگران با سند مسجد ارتباط بگیرند؟

 

وی افزود: دغدغه اصلی در طراحی اسناد بالادستی آن است که معمولاً بعد از تدوین سند، کنشگران با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. شاید دلیل عمده آن توجیه نشدن آن‌ها و درگیر نشدن بخش‌های مختلف علمی و اجرایی مرتبط با موضوع سند در فرآیند تدوین آن و عدم گفتمان‌سازی درباره سند است.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: ما در بنیاد هدایت در راستای رفع این دغدغه، پیگیری‌ها و فعالیت‌‎های مختلفی در مراحل تدوین پیش نویس «سند ملی مسجد» صورت دادیم. تشکیل ۳۰ جلسه ۳ ساعته کمیته تحقیق متشکل از پژوهشگرانی از دستگاه‌های مختلف، تشکیل ۸ جلسه ۲ ساعته کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف، جمع‌آوری و دسته‌بندی و خلاصه کردن همه اسناد بنیادین، راهبردی و کاربردی که تاکنون درباره مسجد تولید شده است، از جمله این کارها بوده است. این تولیدات در قالب سامانه و نرم افزار اندیشه محراب ارائه شد. در مجموع ۱۳۰ کتاب، ۲۸۰ مقاله و یادداشت، ۹ پایان نامه و ۶۲ سند راهبردی جمع‌آوری شد.

 

صاحب‌نظران و کمیته تخصصی سندنویسی کردند

 

مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه در جلسات متعدد با کارشناسان و کمیته تحقیق، ۸ نسخه از سند متناسب با اظهار نظر صاحب‌نظران و کمیته تخصصی تهیه شد، گفت: ۸ جلسه کمیته تخصصی تشکیل شد تا در نهایت نسخه هشتم سند نهایی شد و سپس این نسخه برای دستگاه‌های مختلف ارسال و نظرات آنان دریافت شد.

 

وی با بیان اینکه درخصوص اخذ نظرات تمام اقشار باز هم به این فرآیند بسنده نکردیم و ابرچالش سند ملی مسجد در قالب هشت چالش درباره سوالات اصلی باقی مانده برگزار شد، گفت: ۳۲۳ پاسخ و راه‌حل در این قالب به دست آمد که پس از آنان نتایج را در جلسات متعدد با اندیشکده‌ها و اندیشمندان بررسی کردیم تا در نهایت نسخه نهم سند تدوین شد.

 

برگزاری نمایشگاه مسجد جامعه پرداز «۱» در مشهد

 

حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: نسخه نهم سند به اندیشمندان و مسئولین ذی‌ربط در قالب نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز «۱» در مشهد مقدس برای فرهنگسازی و گفتمان‌سازی و ارائه ایده به نخبگان و صاحب‌نظران و دریافت نظرهای آن‌ها ارائه شد. در نهایت با اعمال نظرات این اقشار، ویرایش دهم سند شکل گرفت.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: نسخه دهم سند به اندیشمندان و مسئولین ذی‌ربط در قالب نمایشگاه مسجد جامعه پرداز «۲» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برای فرهنگسازی و گفتمان‌سازی و ارائه ایده به نخبگان و صاحب‌نظران و دریافت نظرهای آن‌ها ارائه شد. همچنین در ۳ جلسه هیأت امنای بنیاد هدایت متشکل از بزرگان، نخبگان، صاحب نظران و مسؤولان مرتبط با مسجد، پیرامون نسخه دهم سند بحث و تبادل نظر شد. مجموع این رفت و برگشت‌ها منجر به تدوین نسخه یازدهم سند شد.

 

نهایی شدن سند ملی مسجد بعد از ۱۲ مرحله کار کارشناسی و ویرایش

 

وی با بیان اینکه نقشه نسخه یازدهم سند با هدف آسان‌سازی فهم آن تهیه شده است، گفت: نسخه یازدهم سند به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخش‌های مرتبط در دولت ارسال شد و بازخوردها و نظرات آنان هم اخذ شد که با اعمال آنها، نسخه دوازدهم که تاکنون نسخه نهایی است، به دست آمد.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: نسخه نهایی سند ملی مسجد هم‌اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی و تصویب نهایی ارائه شده است. همچنین در جلسات اصلی و شورای معاونین قرارگاه ملی مسجد هم هم‌اکنون این سند ارائه و مورد بحث قرار گرفته است.

 

نقاط برجسته‌ای که برای اولین بار در سند آمده است

 

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: در تدوین این سند، به کمک پژوهشگران و صاحب نظران همکار، نقاط برجسته‌ای گنجانده شد که گاه برای اولین بار است که در یک سند ملی در مورد مسجد مطرح می‌شود.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: این نقاط برجسته، نظریه‌ها و طراحی‌های خلاقانه‌ای است که این سند را از سایر سندهای مشابه مسجد متمایز می‌کند و ویژگی خاصی به آن می‌بخشد.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های مهم «سند ملی مسجد» تصریح کرد: نظریه سیاستی حکمرانی بر مسجد، حکمرانی نرم شبکه‌ای، نظریه سیاستی حکمرانی از مسجد، جامعه‌پردازی ولایی با محوریت مسجد، استفاده از بیانات امامین انقلاب در متن سند به صورت شرح مزجی، برجسته کردن نقش مردم در مدیریت مسجد، تأکید بر کلان اقدامات مدنظر بیانیه گام دوم، تأکید بر انسجام‌دهی امامان در قالب شبکه امامان محله، تأکید بر هویت حقوقی مستقل مسجد در مواجهه‌های مستقیم حاکمیت با آن و خرید خدمات حاکمیت از مسجد از ویژگی‌های بارز و مهم سند ملی مسجد است.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان در پایان خاطرنشان کرد: بررسی سند ملی مسجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

منبع خبر ( ) است و رصد نیوز در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 1120 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  90002110  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه رصد نیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رصد نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید